Makanan Hari Ini...

February 24, 2009

Ola guys!

Actually out of idea apa nak tulis dalam blog buat masa ni. So dari pagi tadi aku snap la gambar makanan yang aku masak dari breakfast sampai la ke lunch laki aku.
Malam tadi sebelum masuk tidur, sementara tunggu laki aku tak balik-balik dari keje walaupun dah pukul 11, aku bancuh le kuih cucur. Aku pun tak tau la nak panggil cucur ape. Sebab ikut resepi yang aku ambik tu, namanya Cucur Jawa. But anyway, aku memang suka kuih ni, klu aku balik Jelebu umah ibu, aku mmg akan beli kuih ni utk breakfast klu bapak aku kuar belik nasik lemak ke, roti canai kedai pakcik ke... sebab pada aku memang sedap lah. And dah duduk kat dubai dekat 3 tahun, mana la ade orang nk jual kuih tradisional Melayu kat sini kan? So balik sesetahun sekali la baru dapat merasa.
Okay back to the story, aku nekad cari resipi, so ini lah hasilnya. Berjaya aku buat sendiri kuih cucur ni. Tapi rupanya x lah cun macam yang kat kedai tu, sebb aku pakai dapur letrik kat umah aku ni, jadi xleh la nk pakai kuali melengkung tu. Kuali aku melengkung jugak, tapi lebar kat bawah dia, so that sesuai la ngan dapur letrik yang flat tu.
Pagi-pagi aku start goreng kuih tu sambil mengecutkan daging untuk di masak gulai. Ape lagi nak masak aku pun tak tau la. Dengan dah makin sarat ni, kadang kesian gak tengok laki aku bawak lauk sempoi jer.. but alhamdulillah, laki aku ni x banyak songeh. Dia ok je, selagi aku masak untuk dia, and dia x payah makan lauk dewan makan kat site office tu.



Voila!! Ni la rupa kuih Cucur ku. But at least jadi jugak la kan..?


Masak Lemak Cili Api Daging campur Kentang. Boleh tahan pedasnya, melaha la laki aku.


Nampak gayanya Tini pun suka jugak kuih Cucur tu. Kalau hari aku buat kuih tu, memang habis la dia bawak bekal. Seronok aku bila family aku enjoy all the food yang aku masak. Hubby aku memang very supportive. Alhamdulillah.



Nasi dan ulam mentah je.. sayur dah almost all out dalam fridge


Food packed and ready to go

By the way, I think I want to share the recipe for Cucur Jawa ni. I got it from Deenoos in myresipi.com. So sesiapa yang nak try, try ok. But jangan give up, kena sabar, and try as many time as needed sampai jadi, ok?

CUCUR JAWA

2 cawan tepung gandum

1/2 cawan tepung beras

1/2 cawan gula pasir

1 cawan gula merah

sedikit garam

2 cawan air

CARA-CARA

1. Cair kan gula pasir dan gula merah bersama 2 cawan air.

2. Biarkan sejuk atau suam.

3. Campurkan tepung gandum dan tepung beras dalam mangkuk.

4. Gaul bersama dengan sedikit garam.

5. Masukkan air gula sedikit demi sedikit dan gaul rata perlahan-lahan untuk elak berketul.

6. Setelah rata, tuang baki air gula dan kacau bancuhan tadi sehingga berbuih dan mengeluarkan bunyi 'pop'.

7. Peram semalaman untuk mendapatkan hasil terbaik.







3 comments:

  1. Pandainyer apai masak... terliur tengok lemak cili padi daging... kat umah ade daging tuh..malam ni leh masak..heeheh tapi semalam akak dah masak lemak cili padi udang galah (hubby pancing sendiri).. rindula kat apai

    ReplyDelete
  2. amboiii...dah ade menu ler kat blog ni..hehehe...
    best..best...best...

    ReplyDelete
  3. sodap lak kak.meleleh air liur orang malaysia ni ha.apopun kan akak memang raja masak dari dulu lah :)

    ReplyDelete

Say Something