Pancake and Blueberry syrup

May 12, 2009

lepas ni tak payah beli mixed pancake kat carrefour lagi.
Pancake mix:
1. 600g tepung (2 setengah cawan/3 cawan)
2. 2 sudu makan bicarbonate of soda
3. 3 sudu makan baking powder
5. satu sudu teh garam
6. 1 sudu makan gula caster (gula biasa, blend jd halus pun bole)
*campur semua sekali simpan dalam bekas.
Bile nak bancuh:
1. 150g tepung campuran tu
2. esen vanilla (saje nk bg wangi)
3. telur sebiji (pukul dulu dlm mangkuk lain)
4. butter cairkan 1 sudu makan
5. susu 1 cawan
pastu masukkan bahan cair satu2, kacau sampai sebati.
buat la atas frying pan ke, ikut suka nak besar mana.
Blueberry syrup:
1. Blueberry 200g (bole ganti berry lain klu nak)
2. Maple syrup 1 cawan. (kalau xde, ganti air gula pekat pun bole.)
cara-cara:
lebur semua sekali dalam sauce pan ke, periuk kecik ke.. masak sampai berries tu hancur dan pekat.
Siap! lepas ni buat jer pelbagai jenis syrup utk pancake kite tu.
**recipes courtesy of: NIGELLA LAWSON

Yang ni budak kecik yang suke sangat merengek bile ummi nak masak. Gamba babah amik masa tengah bersiap atas kaki ummi.

3 comments:

  1. wahhh syok ni.kak, bulat nye si palisha ni ha

    ReplyDelete
  2. Fairus, Falisha dh bam bammmm..geram, gerammm!

    senang je ek wat pancake..kita je la yg malas, xde masa la (mcm2 alasan..he heee). suka tgk Nigella tu masak..

    ReplyDelete
  3. awk mmg rajin masaklah..bagus sgt. Jimat belanja. Baby tu bukan merengek..tapi nak gurau2..cuma bahasa dia kita tak faham...

    ReplyDelete

Say Something